THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

****************************************************

bebelandancoretancikLalaa :)
kau kata :
aku hitam kau putih
aku bumi kau langit
aku berjalan kau terbang
aku gagak kau merpati
aku perempuan kau lelaki
aku pula kata :
kau manusia , aku pon .
aku juga ada hati dan perasaan ingin menyintai dan dicintai
oke ?


Tuesday, October 25, 2011

Dugaan yang tidak diduga




dan percayalah , bila Dia menurunkan ujian itu , maknanya Dia yakin kita boleh melaluinya atau memang mampu menggalasanya :)


" La yukalli fullahu nafsan illa wu’aha "

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya (Surah Al-
Baqarah ayat 286)


beruntunglah bagi manusia yang diuji itu kerana ini bermakna Allah sangat sayangkan dirinya

Melihat betapa pedih dan peritnya dugaan manusia lain , aku terasa aku sangat kerdil . Aku tak pernah merasa dugaan yang begitu berat . Tak tertanding kesabaran dan ketabahan mereka menghadapi apa itu dugaan .Tadi aku di arahkan pergi homenursing dengan staff nurse nh , aku kena insert Ryle's tube kat sorang patient nh , aku bagi dia nama Dewi . Dewi berumur 32 tahun , perempuan dan ada seorang anak baru 5 bulan .

Begini ceritanya ,

Beberapa hari before Dewi menunggu hari untuk melahirkan anak dia , dia makan hanya beberapa cucuk satay kambing . Dan dia suddenly fit dan memang tak bule control lansung . Dia tak pernah ada hypertension mahupun darah tinggi and history family dia jugak tak pernah ada sume tuh . Akak tuh cerita lagi yang Dewi sebelum nh memang tak pernah sakit apa-apa . Disebabkan fit tuh and dia tak buleh control diri dia sampai effect ke otak . Akak tuh cakap , blood block kat otak dia and no oxygen and blood supply kat otak dia dan dia immediately buat operation .

untuk selamatkan baby dalam perut Dewi . Dewi jugak done craniotomy disebabkan masalah brain dia .

Ya Allah ! Dewi terlalu muda untuk semua tuh . Dia tak sempat tgk anak dia lahir dgn sempurna . Sekarang Dewi on tracheostomy and ryle's tube . dia memang tak larat . Tapi Allah bagi dia nyawa lagi untuk melihat dunia ni . Hmmm , aku berasa dunia ini sangat tak adil lagi . :( Aku terfikir , dia berumur 32 , dan aku 20 . Masih panjang lagi perjalanan aku and apa pulak dugaan Allah akan berikan kt aku ? Bila terfikir macam nh

kita akan rasa takut sangat nak melangkah kt dunia nh , tapi hidup itu satu anugerah Ilahi untuk kita . Ya Allah , Kau berikanlah aku dugaan yang mampu aku tempuhi .

Balik rumah tadi aku teros cerita lagi kat mak , mak cakap :

" Baguslah tyntyn dapat lihat dugaan dan kesukaran orang lain yang berbeza beza . Itu sebenarnya satu anugerah untuk Tyntyn sebab tak semua dapat lihat orang macam tuh kan ? Allah beri kita liaht semua tuh sebab Allah ank kita lebih muhasabah diri . Biasalah manusia , leka kan ? So , jangan biarkan diri kita sekali pon terleka . Dugaan Allah besar tao "

Aku teros terkedu , apa yang mungkin dugaan aku bakal dapat eyh ? benda ni aku selalu fikir . Tapi kita tak tahu apa yang dah tertulis untuk takdir kita .

Ya Allah , apapun dugaan yang Kau berikan . Kuatkan lah dan tabahkanlah diri ini dan dekatkanlah aku dengan Kau Ya Allah . Aku perlukan niali kesabaran yang tinggi untuk tempuh segala ujianMu .

" Allah menguji kita dengan kealpaan dan kelalaian kita " ayat ni tiba tiba aku dengar masa aku tengok cerita jiwa dan lara sambil menaip .

Ye , dugaan yang aku rasa paling besar ialah ditinggalkan . Tapi tuh baru sikit . Aku kena fikir kenapa orang yang dah berkahwin dan bercerai masih kuat tapi aku baru bercouple dah jadi lemah mcm nh ? Aku kena tahu ada lebih dasyat yang menanti . Ya Allah , baru ditinggalkan aku dah hilang arah untuk beberapa bulan . Macammane if aku dikurniakan yang lebih berat ? I'llah .. aku hanya pinta kekuatan .


Setiap dugaan kita tak dugakan bila nak berlaku ? Entah macam manelah nak bersedia menghadapi dugaan yang kita tak tahu kan :( Astaghfirrullahalazimmm ~


0 kata kekawan :):

kawan lalaa :)