THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

****************************************************

bebelandancoretancikLalaa :)
kau kata :
aku hitam kau putih
aku bumi kau langit
aku berjalan kau terbang
aku gagak kau merpati
aku perempuan kau lelaki
aku pula kata :
kau manusia , aku pon .
aku juga ada hati dan perasaan ingin menyintai dan dicintai
oke ?


Sunday, January 22, 2012

JANJI dan INSYAALLAH ?

Mengapa janji dan mengapa InsyaAllah ? Mungkin dalam kita tak sedar kita selalu berkata "saya janji !" atau "insyaAllah" . Tapi mengertikah kita setiap apa itu janji dan InsyaAllah ? Semestinya kita manusia , selalu alpa janji kita tetapi pernah terfikir adakah Allah pernah lupa janjiNya pada kita ? Kadang kadang aku sendiri terasa sangat daif , merendah diri dan malu terhadapNya . Begitu mudah janji kita ungkapkan tanpa ketahui akibatnya . Dan mengertikan kita besar InsyaAllah ?
Mungkin segelintir dari kita tidak tahu apa itu InsyaAllah , korang perasan tak zaman sekarang , you hear it all the time , InsyaAllah this , InsyaAllah that . Sometimes mereka bukan beragama Islam tetapi mereka kerap kali mengeluarkan kata "ouh ! InsyaAllah !" . Di sini aku terangkan sebuah pengertian INSYAALLAH yang selama ni kite cuma perkatakan but we don't even know the actual definition , now we look into the catchphrases of the Arab world and examine what they really mean oke ? I got it from a few article in internet ,

InsyaAllah literally means 'If Allah wills it', or generalized to 'God-willing' , but really it is a term of fatalism , which you can't really express in English, and it will be used to express an event in the future. This means that you could hear it peppered throughout conversations on a daily basis , since the future could mean in few minutes as well as tomorrow as well as next year . Meh aku bagi korang contoh , "I will see you soon , Insyallah" .

However , be aware , the term is not always used in this way , and in many instances when there is not a hope in hell of something happening , it is thrown in for good measure. "We will get married next year , InsyaAllah" or "InsyaAllah, you will get a great results for final !", implying that Allah does not want it so you don't get it . And the InsyaAllah also shows either that the person is not so sure any more or really can't be bothered right ?

And now we look for "what is JANJI or PROMISE?"

Perkataan janji dah begitu akrab dengan apa apa ayat kita keluarkan . For example , "awak saya janji saya datang !" atau "Ye awak saya janji saya buat" tapi apakah meaning of janji yang sudah menjadi kawan baik kepada semua statement manusia ? And here I state the definition of janji or promise .
Janji adalah sebuah hutang yang kita ucapkan kepada seseorang atau diri sendiri
yang pada dasarnya janji / hutang haruslah di tepati atau di bayar .
Ya Allah ! janji itu sama dengan hutang ?? korang mesti tahu kan apa hukum orang tak membayar hutang ? In other word , janji or promise itu juga adalah salah hutang dari segi perkataan yang mesti dilakukan melalui apa yang diperkatakan atau dijanjikan .
Dan bila aku tahu janji itu adalah hutang , cepat cepat aku search apakah hukum orang tidak membayar hutang dengan sengaja dan inilah resultnya after copy paste ,

Berdosa besar bagi orang yang sengaja tidak membayar hutang. Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah berkemampuan untuk membayar-nya, boleh mendatangkan kesan buruk dalam hidupnya bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat antaranya :

i. Hidup akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya.
ii. Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan Allah.
iii. Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim.
iv. Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.

Sabda Rasul S.A.W.
Maksudnya : “Penangguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya, adalah satu kezaliman, halal maruah dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang boleh mengambil tindakan ke atas diri dan maruahnya)

(Riwayat Ibnu Majah)

Sabda Rasul S.A.W.
Maksudnya : “Kurangkan dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu ketika hendak mati. Kurangkan daripada berhutang nescaya kamu akan hidup bebas”.
(Riwayat Baihaqi)

Sungguh terasa , aku sendiri pernah berjanji tetapi tak tepati samada pada Allah , parent , kawan kawan , dan paling penting untuk diri sendiri kan ? Dan aku mula terfikir bagaimana harus aku bayar semua hutang hutang itu ? Ya Allah perkara ini lansung tak terlintah dalam fikiran aku sebelum ini .

Janji dan InsyaAllah , mana korang rasa much better ? Bila aku tengok drama pasal ibubapa , anak anak jauh bekerja , berjanji nak balik tapi entah hilang mana , kabar pon tak dikirim . Cuba kita ungkapkan InsyaAllah ? maknanya , dengan izinNya maka bertemulah kembali kita dengan ibubapa kita . But if suddenly we had an accident and mati dan tak sempat tunaikan janji kita nak jumpa ibubapa , macam mana ? Cara apa untuk kita tebus janji kita itu . Astaghfirrullahalazim .



Aku rasa bukan ibubapa sahaja , untuk orang tersayang juga kita selalu begitu . Untuk menyedapkan hati si dia maka JANJI dipesertakan . Tapi kita tahu kita tak mampu nak tunaikan . Korang pernah dengar statement 'JANJI MELAYU' ? Ye , mengapa janji melayu ? Aku tahu korang sendiri tahu , adakah sebab mostly orang melayu yang memungkiri janji ? Entah , aku tak berani berkata apa apa sebab aku sendiri melayu " I am MALAY GIRL " .

Sang kekasih , jangan lah kau berjanji jika kau tidak tahu untuk tepati dan kau tahu tidak mampu pun untuk tepati . For sure you will don't feel anything sebab orang yang kau taburkan janji will suffer . Tak salah dan tak susahkan jika berkata "InsyaAllah" ? Lebih meyakinkan sang kekasih dan bermaksud dengan izin Allah semuanya akan berlaku .


Yes , only honest people tahu untuk berjanji dan tahu tepati . Dan betol ke manusia tahu berjanji tapi tak tepati itu tak honest lansung ? Mungkin korang sendiri buleh berfikir , jika dia jujur , mesti dia takut nak berjanji sebab dia tahu akan datang dia tak mampu nak tepati and just say InsyaAllah . Let Allah do His work .


Betolkan bila dah mungkir janji , sorry is a common word will keluar dari mulut orang yang berjanji ? And depends kat orang tuh nak maafkan atau tidak . Dan pernah terfikir bagaimana pula dengan janji kita dengan orang yang kita lansung tak tepati apatah lagi say sorry . Anda berhutang dengan apa yang dijanjikan dengan beliau . Ya Allah aku paling takut untuk berkata tentang hutang duit inikan lagi hutang janji .

Manusia , bukan salah untuk ungkapkan lagi janji itu . Cuma takut tak dapat tepati . Let say , InsyaAllah . Ini bukan peringatan atau warning tapi just untuk diri sendiri . Banyak janji yang aku tak tepati . Dan mungkin kita lupa kita pernah berjanji sebab manusia memang sinonim dengan pelupa . Paling aku rasa takut ialah janjiku dengan Allah .

For those yang aku pernah berjanji dan aku tak tepati , means aku berhutang dengan korang . Aku minta maaf sangat sangat dan mehh beritahu apa janji aku , InsyaAllah aku cuba tepati . Dan aku juga selalu termenung , mengapa selalu leka dengan janji kita kepada Allah sedangkan Allah tak pernah mungkir janji pada kita :(

Dan berkatalah InsyaAllah jika kita tidak pasti ye :) INSYAALLAH ...


2 kata kekawan :):

yunZatie said...

setiap kata mesti diselangi INSYAALLAH :)

cikLalaa said...

betol tuh , InsyaAllah segala berlalu dan berjalan dengan baik :)

kawan lalaa :)