THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

****************************************************

bebelandancoretancikLalaa :)
kau kata :
aku hitam kau putih
aku bumi kau langit
aku berjalan kau terbang
aku gagak kau merpati
aku perempuan kau lelaki
aku pula kata :
kau manusia , aku pon .
aku juga ada hati dan perasaan ingin menyintai dan dicintai
oke ?


Friday, January 27, 2012

I wonder .


Don't you remember
You told me you loved me
Why did it have to end

I told you I’ll never leave you
I kept my promise but you didn’t


You brought me hope , when I had none
I thought you were my destiny
I thought you were the one
And I don’t understand why we couldn’t be

Everyday I have to pretend
I have to fake a smile
I have to fake a laugh
I have to fake everything is okay , when its not

I sit and wonder everyday what I did wrong
I sit and wonder why I miss you
I sit and wonder why I love you before

I sit and wonder what it would be like if we were still together

.............................................

Sunday, January 22, 2012

JANJI dan INSYAALLAH ?

Mengapa janji dan mengapa InsyaAllah ? Mungkin dalam kita tak sedar kita selalu berkata "saya janji !" atau "insyaAllah" . Tapi mengertikah kita setiap apa itu janji dan InsyaAllah ? Semestinya kita manusia , selalu alpa janji kita tetapi pernah terfikir adakah Allah pernah lupa janjiNya pada kita ? Kadang kadang aku sendiri terasa sangat daif , merendah diri dan malu terhadapNya . Begitu mudah janji kita ungkapkan tanpa ketahui akibatnya . Dan mengertikan kita besar InsyaAllah ?
Mungkin segelintir dari kita tidak tahu apa itu InsyaAllah , korang perasan tak zaman sekarang , you hear it all the time , InsyaAllah this , InsyaAllah that . Sometimes mereka bukan beragama Islam tetapi mereka kerap kali mengeluarkan kata "ouh ! InsyaAllah !" . Di sini aku terangkan sebuah pengertian INSYAALLAH yang selama ni kite cuma perkatakan but we don't even know the actual definition , now we look into the catchphrases of the Arab world and examine what they really mean oke ? I got it from a few article in internet ,

InsyaAllah literally means 'If Allah wills it', or generalized to 'God-willing' , but really it is a term of fatalism , which you can't really express in English, and it will be used to express an event in the future. This means that you could hear it peppered throughout conversations on a daily basis , since the future could mean in few minutes as well as tomorrow as well as next year . Meh aku bagi korang contoh , "I will see you soon , Insyallah" .

However , be aware , the term is not always used in this way , and in many instances when there is not a hope in hell of something happening , it is thrown in for good measure. "We will get married next year , InsyaAllah" or "InsyaAllah, you will get a great results for final !", implying that Allah does not want it so you don't get it . And the InsyaAllah also shows either that the person is not so sure any more or really can't be bothered right ?

And now we look for "what is JANJI or PROMISE?"

Perkataan janji dah begitu akrab dengan apa apa ayat kita keluarkan . For example , "awak saya janji saya datang !" atau "Ye awak saya janji saya buat" tapi apakah meaning of janji yang sudah menjadi kawan baik kepada semua statement manusia ? And here I state the definition of janji or promise .
Janji adalah sebuah hutang yang kita ucapkan kepada seseorang atau diri sendiri
yang pada dasarnya janji / hutang haruslah di tepati atau di bayar .
Ya Allah ! janji itu sama dengan hutang ?? korang mesti tahu kan apa hukum orang tak membayar hutang ? In other word , janji or promise itu juga adalah salah hutang dari segi perkataan yang mesti dilakukan melalui apa yang diperkatakan atau dijanjikan .
Dan bila aku tahu janji itu adalah hutang , cepat cepat aku search apakah hukum orang tidak membayar hutang dengan sengaja dan inilah resultnya after copy paste ,

Berdosa besar bagi orang yang sengaja tidak membayar hutang. Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah berkemampuan untuk membayar-nya, boleh mendatangkan kesan buruk dalam hidupnya bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat antaranya :

i. Hidup akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya.
ii. Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan Allah.
iii. Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim.
iv. Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.

Sabda Rasul S.A.W.
Maksudnya : “Penangguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya, adalah satu kezaliman, halal maruah dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang boleh mengambil tindakan ke atas diri dan maruahnya)

(Riwayat Ibnu Majah)

Sabda Rasul S.A.W.
Maksudnya : “Kurangkan dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu ketika hendak mati. Kurangkan daripada berhutang nescaya kamu akan hidup bebas”.
(Riwayat Baihaqi)

Sungguh terasa , aku sendiri pernah berjanji tetapi tak tepati samada pada Allah , parent , kawan kawan , dan paling penting untuk diri sendiri kan ? Dan aku mula terfikir bagaimana harus aku bayar semua hutang hutang itu ? Ya Allah perkara ini lansung tak terlintah dalam fikiran aku sebelum ini .

Janji dan InsyaAllah , mana korang rasa much better ? Bila aku tengok drama pasal ibubapa , anak anak jauh bekerja , berjanji nak balik tapi entah hilang mana , kabar pon tak dikirim . Cuba kita ungkapkan InsyaAllah ? maknanya , dengan izinNya maka bertemulah kembali kita dengan ibubapa kita . But if suddenly we had an accident and mati dan tak sempat tunaikan janji kita nak jumpa ibubapa , macam mana ? Cara apa untuk kita tebus janji kita itu . Astaghfirrullahalazim .



Aku rasa bukan ibubapa sahaja , untuk orang tersayang juga kita selalu begitu . Untuk menyedapkan hati si dia maka JANJI dipesertakan . Tapi kita tahu kita tak mampu nak tunaikan . Korang pernah dengar statement 'JANJI MELAYU' ? Ye , mengapa janji melayu ? Aku tahu korang sendiri tahu , adakah sebab mostly orang melayu yang memungkiri janji ? Entah , aku tak berani berkata apa apa sebab aku sendiri melayu " I am MALAY GIRL " .

Sang kekasih , jangan lah kau berjanji jika kau tidak tahu untuk tepati dan kau tahu tidak mampu pun untuk tepati . For sure you will don't feel anything sebab orang yang kau taburkan janji will suffer . Tak salah dan tak susahkan jika berkata "InsyaAllah" ? Lebih meyakinkan sang kekasih dan bermaksud dengan izin Allah semuanya akan berlaku .


Yes , only honest people tahu untuk berjanji dan tahu tepati . Dan betol ke manusia tahu berjanji tapi tak tepati itu tak honest lansung ? Mungkin korang sendiri buleh berfikir , jika dia jujur , mesti dia takut nak berjanji sebab dia tahu akan datang dia tak mampu nak tepati and just say InsyaAllah . Let Allah do His work .


Betolkan bila dah mungkir janji , sorry is a common word will keluar dari mulut orang yang berjanji ? And depends kat orang tuh nak maafkan atau tidak . Dan pernah terfikir bagaimana pula dengan janji kita dengan orang yang kita lansung tak tepati apatah lagi say sorry . Anda berhutang dengan apa yang dijanjikan dengan beliau . Ya Allah aku paling takut untuk berkata tentang hutang duit inikan lagi hutang janji .

Manusia , bukan salah untuk ungkapkan lagi janji itu . Cuma takut tak dapat tepati . Let say , InsyaAllah . Ini bukan peringatan atau warning tapi just untuk diri sendiri . Banyak janji yang aku tak tepati . Dan mungkin kita lupa kita pernah berjanji sebab manusia memang sinonim dengan pelupa . Paling aku rasa takut ialah janjiku dengan Allah .

For those yang aku pernah berjanji dan aku tak tepati , means aku berhutang dengan korang . Aku minta maaf sangat sangat dan mehh beritahu apa janji aku , InsyaAllah aku cuba tepati . Dan aku juga selalu termenung , mengapa selalu leka dengan janji kita kepada Allah sedangkan Allah tak pernah mungkir janji pada kita :(

Dan berkatalah InsyaAllah jika kita tidak pasti ye :) INSYAALLAH ...


Friday, January 6, 2012

someday , I will .

after everything I've done for you
every chance that i gave you
and yet you still break my heart

but it's over...

finally I realized
I don't deserve this and honestly
you don't deserve me
yeah , I still love you

and
I probably will for a long time

but I can't stay here anymore
it hurts too much
I guess this is
.....moving on......


I guess I'm tired of being
the last thing on your mind
I should have known from the start
you'd go ..
and break my heart


you took my love and threw it away
as if it were nothing

to me ..

you're everything
but to you
I'm just another
meantime girl

you hurt me more than I deserve
how can you be so cruel ?

I love you more
than you deserve..
why am I such a fool ??

little did u know
you were just another dead end wad
made with pretty lies
and broken dreams

now
I believe it when people say
love is blind because
I must have been blind
to love a person
like you

it finally hit me
that you didn't care
when you walked away
and never looked back


maybe if I had just looked away
that first night you came towards me
everything would be different
and my heart wouldn't be
breaking right now

I wanna do exactly what you did to me

lead you on
make you fall for me
then just let you go
effortlessly

suddenly..
I hating myself
for everything
I've ever

felt for you

sometimes I wish I could
go back and erase the
day I met you ... but then
I will never regret loving you
only believing
you love me too


I made a mistake
thinking you were
my world ... you won't
get away with this...
you messed with the wrong girl


slandering my name
just for your own gain
dream on honey ,
I gonna make you
feel my pain..

thank you for ripping my heart out

watching you walk out
of my life doesn't make
me bitter about love
but rather makes
me realize that

if I wanted
so much to be
with the wrong person
how great it will be
when the right one comes along....

there is no medication
for this illness
no known cure other than
...time...

maybe someday
I'll get back my heart
maybe someday
I'll get back my pride

maybe somewhere
down the road
I'll forget to
remember you..

one day..
you will seek love
and be sorry that
you threw mine away

and one day
you will realize
you could have been
with me

I hope someday you will realize
what a fool you were
to let someone like me
slip from your grip

and that you'll see that
the one you've been looking for
was the one who set you free

one day
I will able to look you
in the eyes without feeling
the pain you've caused

one day
I will able to stand
next to you without
wanting to hold your hand

one day
I'll get over you


SOMEDAY

from : Lalaa

Tuesday, January 3, 2012

kawanku , kuatlah :)

kadang kadang aku busan
kenapa asyik berkata tentang cinta
tapi itulah hakikat
manusia dan cinta adalah satu

tapi hari itu
aku bertemu seorang lagi teman
rindu tak terkata
tapi di sebalik tawa dan senyum dia
seribu kepahitan cuba disembunyikan
tapi aku tak tahu
aku tak mudah untuk ditipu ,
bahawa mereka " OK! "
sekilas pandang matanya
bergenang mutiara

akhirnya ,
dia bercerita
dia tak mampu berdiri , ketawa dan berpura
di hadapan orang yang dicinta
dia lelah untuk tersenyum
atas kebahagiaan orang yang dicinta
dan mengalir juga
mutiara yang lama tersimpan

aku kenal dia
dari kami sekolah lagi
dan aku tahu
dari form4 dia setia menunggu kekasih hatinya
tak pernah sedetik untuk berpaling
tapi keadaan memaksa
berjauhan tak mudah
kadang kadang ada betol orang cakap
"long distance relationship ni susah"
tapi tak jugak
bergantung kepada individu itu untuk menjaga dan menghargai cinta itu

si dia pernah bertanya pada aku dulu
"tyn,macammane aku nak kuat macam kaw?"
aku terdiam
bibir aku tak mampu ungkap apa apa
hanya hati yang mampu
tak mudah untuk berdiri pada kaki sendiri
tak mampu untuk ke depan lagi
segala kekuatan hilang
tapi dengan mencuba
aku akhirnya mampu

aku berbisik padanya
"betul dalam ombak rindu tu , cinta tak kejam .. tapi manusia yang kejam"
kita manusia yang tak pandai hargai
tidak tahukah manusia
cinta itu juga adalah satu anugerah perasaan dari Allah kepada kita
cuma bergantung pada kita untuk memberi makna pada cinta

kau anggap ,
cinta itu sebatang pensil
kau corak guna dia
kau warna guna dia
kau tersalah lakar
tak salah kau padamkan ia
lakar kembali
walau kau pejam mata
jika kau tahu ia pensil
kau masih buleh menulis
kau masih buleh melukis
bergantung pada kau
tahu menulis ,
tahu melukis ,
tahu melakar sendiri .
salah cara kau tulis
buruklah hasilnya kan?

tadi dia bercerita lagi
akhirnya orang yang dia tunggu
tak memberi harapan lagi
dengan satu ayat
"aku dah buang dia jauh jauh !"
ya Allah luruhnya hati dia
senangkan manusia buang cinta itu ?
macam sampah ?
sampah lagi elok la
kau buang dia dalam tong sampah kan ?
tapi cinta kawan aku tu ?
kau buang entah kemana
tapi kau tetap berkata rindu sayang
tanpa satu alasan kau berlalu
meninggalkan seseorang yang bertahun menunggu
satu je kata kata aku
"kau kejam !"

tapi aku tak mampu
melihat kawan aku itu
lemah dan menangis sendiri
aku pernah merasa
dan waktu itu terasa terkapai mencari sesuatu
'kekuatan'

Ya Allah ,
kuatkan lah dia
sungguh dia tak mampu .
pinjamkan lah kekuatan pada dia
sungguh dia lelah sendiri .
cekalkan hati dia
terima segala takdir
bangunkan lah dia
dari mimpi mimpi gelap nya
pinjamkanlah cahayaMu
menemani dia
Ya Allah ,
dengarlah isi hatinya

kawan ,
kau tak seorang berdiri
aku dan yang lain ada memapah
ambillah masa untuk bina kekuatan baru
tapi jangan kau cuba berhenti
nanti sakit lagi menanti
jalanlah satu persatu
lama lama kau akan berjalan laju

pesan aku pada lelaki itu
sudahlah kau berhenti
berkata manis
berjanji palsu
kau bahagia bila dia menderita kan ?
tak usah kau konon mengasihani
sedangkan kau punca
percayalah pada sesuatu
hidup ini karma
mungkin kau tak terima padahnya
tapi mungkin pada seseorang yang kau kasihi
di suatu hari nanti :)

* janganlah manusia dikatakan bodoh bercerita cinta sedangkan cinta ada dalam diri semua*

khas untuk kau kawan ^^


manusia , ingatlah setiap perkara kau lakukan ada pembalasannya :)

kawan lalaa :)